כשאנו נדרשים לדבר על עצמנו ועל הרגשות שלנו, לא תמיד זה קל לנו.
עבור מתבגרים זהו אתגר של ממש.
על אחת כמה וכמה בעידן המסכים, שהתקשורת בו הפכה קצרה ומיידית והרבה פחות עמוקה ורגשית.
בעבודתם היומיומית של אנשי חינוך (מורים, מדריכים, מאמנים, מטפלים וגם הורים) עם מתבגרים,
עליהם לייצר תקשורת פתוחה עם המתבגר, לסייע לו להביע את עצמו ולדובב אותו כשצריך.עבודה עם קלפים השלכתיים מסייעת במשימה זו.
קלפי 'עלמה רגשות מאופרים' מאפשרים לבני הנוער להתבונן בעצמם ובעולמם,
להביא את עצמם לידי ביטוי ולהביע את רגשותיהם.
להלן רעיונות לשימוש בקלפים בעבודה עם מתבגרים:פעילויות שמטרתן הגברת המודעות העצמית ושיפור הדימוי העצמי
(ניתן לביצוע בשיח פרטני או בעבודה קבוצתית):באמצעות קלפי התמונות- המתבגר בוחר קלף אחד שהוא מתחבר אליו. השיח יעסוק בסיבות לכך שהמתבגר מתחבר לתמונה, מה הוא רואה בה וכיצד זה קשור לדרך בה הוא רואה את עצמו.
ניתן לשאול את המתבגר האם נתקל במצבים בהם אחרים אמרו לו דברים על עצמו שהוא לא התחבר אליהם וכיצד זה גרם לו להרגיש.
בשלב זה ניתן לדון בדרך בה משוב מאחרים הקרובים לנו, מהווה אחת הדרכים להגברת המודעות העצמית.באמצעות קלפי המילים- המתבגר בוחר קלף שמייצג דבר אחד שהוא חזק בו (עוצמה מסוימת, תכונה חיובית, מיומנות שהוא טוב בה וכו')
וקלף נוסף שמייצג דבר אחד שהיה רוצה לשפר בעצמו.
ניתן לפתח את השיח ולעודד את המתבגר להעלות חוזקות וחולשות נוספות שהוא מזהה בעצמו, ולדון בחשיבות של המודעות לחוזקות וחולשות אלה.
באמצעות קלפי התמונות וקלפי המילים- בשלב ראשון פורסים את קלפי התמונות המתבגר בוחר קלף שמשקף כיצד הוא מרגיש עכשיו, ברגע זה.
מומלץ לקיים שיח על מה גורם לו להרגיש כך, האם טוב לו בתחושה או לא טוב לו וכן הלאה.
לאחר מכן פורסים את קלפי המילים והמתבגר בוחר מילה שמשקפת מה יגרום לו להרגיש טוב יותר במידה והעיד על רגש שלילי, או מה יסייע לו להמשיך להרגיש טוב במידה והעיד על רגש חיובי.
ניתן לקיים שיח באשר לגורמים בחייו של המתבגר שמניעים אותו וגורמים לו לתחושות חיוביות, ולגורמים בחייו שמעכבים אותו וגורמים לו לתחושות שליליות.
פעילויות שמטרתן שיפור מיומנויות חברתיות (ניתן לביצוע בשיח פרטני או בעבודה קבוצתית):באמצעות קלפי התמונות- כשהקלפים הפוכים (מופנים כלפי מטה), המתבגר בוחר קלף באופן סמוי.
חשוב לאפשר כמה רגעי התבוננות בקלף ולאחר מכן המתבגר יתבקש לציין מה היה רוצה לומר למי שנמצאת על גבי הקלף.
השיח יעסוק במה הדמות משדרת לו ומדוע בחר לומר לה את הדברים שאמר.
ניתן להשליך זאת על סיטואציות חברתיות בחיי המתבגר- עד כמה הוא מרגיש פתיחות מול אחרים, האם אומר את מה שהוא רוצה לומר ובאיזו דרך, אילו פידבקים הוא עצמו מקבל מהאחרים סביבו וכיצד זה גורם לו להרגיש וכדומה.
באמצעות קלפי התמונות וקלפי המשפטים- פורסים את קלפי התמונות והמתבגר בוחר קלף עם ה"תחפושת" שהיה רוצה לעצמו.
לאחר מכן, הוא יציג את הקלף ויסביר מדוע בחר בו.
השיח יעסוק בסיבה בגינה לעיתים אנחנו עוטים על עצמנו תחפושות ומסיכות מול אחרים, ובהשלכות של זה על הקשרים החברתיים שלנו.
לאחר מכן,
פורסים את קלפי המשפטים והמתבגר בוחר מסר שיעזור לו להיפרד מהתחפושת ולהיות כן וישיר יותר מול אחרים.
חשוב לעודד את המתבגרים להעלות סיטואציות בהן קשה להם להתנהל בחופשיות ובכנות מול אחרים ולהעלות יחד איתם רעיונות לדרך בה ניתן "להיפטר" מתחפושות ולנהל תקשורת פתוחה יותר.
באמצעות קלפי התמונות וקלפי המילים- פורסים את קלפי התמונות באופן סמוי ואת קלפי המילים באופן גלוי. המתבגר בוחר 3 קלפי תמונות,
מתבונן בהם ועליו לבחור לכל תמונה מילה שמתאימה לה. המתבגר מציג את בחירותיו ומסביר את הקשר שמוצא בין כל מילה לתמונה.
השיח יעסוק ברגשות שהמתבגר מזהה בכל תמונה, במחשבות שהוא משער שיש לדמות בתמונה.
חשוב לחדד בשיח את החשיבות של הרגישות כלפי האחר ושל היכולת שלנו לזהות את רגשותיו של האחר ולפעול בהתאם.
מומלץ לעודד את המתבגר לומר עד כמה לתחושתו אחרים רגישים כלפיו ומזהים כשהוא במצב רוח שלילי.
פעילויות שמטרתן גיבוש חברתי (לביצוע בעבודה קבוצתית, בה המתבגרים מכירים אחד את השני):באמצעות הקובייה- יושבים במעגל וכל אחד מטיל את הקובייה בתורו. לפי מה שהקובייה מראה, המתבגר נותן משוב למי שיושב משמאלו (פה= דבר אחד שחשוב לי לומר לך, לב= מה גרמת לי להרגיש היום/מה אתה גורם לי להרגיש בקבוצה, אף= הניחוח, האווירה שאתה משרה בקבוצה, אוזן= מה הקול שלך בקבוצה, מה התפקיד שלך בקבוצה, עין= דבר אחד שאני מזהה בך מתוך ההיכרות שלי איתך)
באמצעות קלפי המשפטים- יושבים במעגל חיצוני ומעגל פנימי ופורסים את קלפי המשפטים. כשכל אחד יודע מי בן הזוג שלו, הוא בוחר קלף עם מסר שהוא רוצה להעביר לבן הזוג. בשיחה אישית כל אחד מציג את הקלף שבחר ומספר לבן הזוג מדוע בחר בקלף זה עבורו.
ניתן לעשות מספר סבבים, כאשר בכל סבב אחד המעגלים נע עם כיוון השעון והמעגל השני נשאר במקומו.
לאחר התרגיל, רצוי לעבד יחד עם הקבוצה את הרגשות שהתרגיל העלה, האם הופתענו ממה ששמענו ומדוע,
עד כמה היה לנו קל או קשה לשתף את בן הזוג במחשבותינו וכדומה.
באמצעות קלפי התמונות- פורסים את קלפי התמונות וכל אחד בוחר קלף שבעיניו מייצג את הקבוצה. בסבב, כל אחד מציג את הקלף ומציג את בחירתו.
ניתן לכתוב על לוח את הדברים השונים שנאמרים ולאחר הסבב לערוך שיח בדמיון ובהבדלים בין הדברים השונים שנאמרו ובמשמעויות לקבוצה ולכל אחד מחבריה.
זוהי הזדמנות לדבר על התפתחות הקבוצה, על התמונות שהיו נבחרות כשהקבוצה התחילה, על תחושות המתבגרים בתוך הקבוצה בשלביה השונים וכדומה.
הכותבת:
שירה יוסף אפק, פסיכולוגית ארגונית (.M.A), מרצה ומנחה תהליכים אישיים וקבוצתיים בתוך ארגונים, שמטרתם פיתוח הארגון והאנשים המרכיבים אותו ומנכ"לית שותפה ב"גשן גישה לחינוך" מרכז העוסק בייעוץ לארגונים חינוכיים, ובליווי והנחייה של אנשי חינוך והדרכה.
ליצירת קשר ולמידע בנושא ייעוץ וסדנאות
היכנסו לאתר גשן או פנו אליה
ישירות כאן.ויש לה
גם אתר